رئيسية المنتدى | تفعيل العضوية  | إسترجاع كلمة المرور | المشاركات الجديدة | البحث في المنتدى |

العودة   منتدي عرب ويب سوفت > +: الشهادات المهنية للمحاسبين+: > CMA المحاسب الإداري المعتمد New System > تعريف بالـ CMA وإستفسارات عامة

تعريف بالـ CMA وإستفسارات عامة مثل اجراءات التسجيل و اجراءات الأمتحان والمعاهد المعتمدة و كل المتغيرات التي تطرأ ع النظام الحالي وتقديم الاقتراحات

قديم 06-23-2010, 04:45 PM رقم المشاركة : ( 1 )
EMAD HAMDY
الصورة الرمزية EMAD HAMDY

EMAD HAMDY is on a distinguished road

افتراضي إية رأيكم في مركز ipa لتدريس الـ cma ??

دا كان سؤال من الأخ : Game over

الســـلام عــليكم ورحــمة الله وبركــــآته

أحـــب أشـــكـر الأستاذ الفآضـــل { عــمده } علىآ المجهود الجــبآر والشغــل الجــآمد ده
( ربنا يجــعـآــه في ميزان حسناتك )

نسيت اعرفكم بنفسى ...

أنا احــمد .. من المنصورهـ .. بكالريوس تج ــارهـ ( عربي ) 2008/2009

بصراحه انا كنت رحت معهد الـ ipa اللى في المنصورهـ ... وكنت ناوى اخش على بآرت 3 بالنظام القديم

بس بصراحه لقيت المركز مش قد كدهـ وحسيت انهم بيكروتو فى المنهج وان المادهـ العآــميه عندهم مش كويسه اوى

لان مفيش حد منهم يقدر يدى بارت كامل لوحدهـ ... وكمان بصراحه نظرا لضعف مستوايا في الانجليزي .. حسيت ان الموضوع صعب

قلت في نفسي انا اخش ع النظام الجديد احسن لى وخصوصا ان هاتكون فرصتى اكبر .. ومش هاكون مضغوط

بس طبعا المركز مش رادى يدينى المقدم اللى دفعته .. عموما هيا قصه طويله لاداعى لسردها على مسامعكم

بعد كدهـ نويت آخد بارت واحد بالنظام الجديد فى مركز في اسكندريه .. بس اللى كان مخوفنى ان المشوار هايبقي صعب عليا

وبصراحه كنت قلقان ابدأ فيها لوح ــدي وخصوصا ان ظروفى متلخبطه شويه .. وبالصدفه لقيت الموضوع دهـ وانا قاعد افكر فى موضوع اسكندريه دهـ .. عشان كدهـ نفضت لموضوع اسكندريه

وإن شآء الله هابدأ معاكم .. وخصوصا ان الكل عندهم عزيمه و إصرار ومشجعين في نفس الوقت .. عموما ربنا يوفقنا

وعذرا ع الاطاله

EMAD HAMDY غير متواجد حالياً رد مع اقتباس
قديم 06-23-2010, 04:46 PM رقم المشاركة : ( 2 )
EMAD HAMDY

رد الأخت : ضحي

الفاضل جيم اوفر ..

طالما دفعت مقدم ورايح عليك رايح خلاص امرك لله روح احضر بالمقدم ده ولو حصتين تلاته حتى وشوف .. مايمكن يعجبك الوضع وتكمل وفي كل الاحوال انت مش خسران حاجه حتى لو مكملتش فانت كده كده دفعت خلاص ..

مجرد راي يعني ..

قديم 06-23-2010, 04:47 PM رقم المشاركة : ( 3 )
EMAD HAMDY

دا رد الأخ حسام عبد الفتاح

أخونا جيم اوفر

بالنسبة للاى بى ايه ده مركز ممتاز جدا انا عن نفسى كنت هبدا معاه بس فى فرع المعادى نصيحتى ليك متاخدش بالشكل وابدا وهما اصلا مش بيخلوا شخص واحد بس اللى يدخل يدى المادة كلها بيدخلو مثلا المتخصص فى الاقتصاد يدخل فى الاقتصاد والمتخصص فى التكاليف يدخل فى التكاليف وهكذا ودى حتة تنظيمية عندهم عجبتنى اوى وهتلاقى كمان عندهم اسطوانات اسئلة خاصة بيهم هما واسطوانات شرح وكمان ممكن تروح فى اى وقت عندهم تستمع لاى محاضرات انت عايزها وعلى ما اظن بتبقى فيديو

بالنسبة للاسكندرية المسافة بين المنصورة والاسكندرية طويلة اوى وهيبقى مشوار مرهق اوى عليك ومكلف وهيضيع وقت كبير خليك فى المنصورة احسن او لو عايز تطلع بره المنصورة يبقى القاهرة عالاقل قريبة عن الاسكندرية كتير

بالنسبة للانجليزى باذن الله موضوعه بسيط هيجى مع الوقت وباذن الله مفيش حاجة صعبة

قديم 06-23-2010, 04:47 PM رقم المشاركة : ( 4 )
EMAD HAMDY

ردي

في في المنصورة إسكادا ودا في جامعة المنصورة في كلية التجارة روح برده وشوف النظام هناك

قديم 06-23-2010, 04:48 PM رقم المشاركة : ( 5 )
EMAD HAMDY

رد الأخ حسااام عبد الفتاح

صباح الفل يا عمدة

ليا تعليق على موضوع اسكادا مع الاحترام الكامل لرايك

انا شايف ان المركز مش ممتاز ولا حاجة (حتى معروف عنه فى الاسكندرية سكادا لم ينجح احد )

بس انا متابع معلومات عنه لحد 2009 فهل دلوقتى السيستم اتغير وبقى احسن (الله اعلم)

بس دى ملحوظة حبيت اوضحها للناس لان ليا زمايل كتير درسوا معاه ومستفدوش

قديم 06-24-2010, 07:43 PM رقم المشاركة : ( 6 )
احمدالسعيد

احمدالسعيد is on a distinguished road

على فكرة يا جماعة مركز اسكادا اللى فى كلية تجارة بجامعة المنصورة خلاص قفل وماعدش له علاقة بالكلية انا روحت من يومين وسالت وعرفت كدة من الدكتور سعد مطاوع نفسه

احمدالسعيد غير متواجد حالياً رد مع اقتباس
قديم 07-09-2010, 11:05 PM رقم المشاركة : ( 7 )
forever
الصورة الرمزية forever

forever is on a distinguished road

انا روحت لمركز IPA من فترة وحضرت السمينار بتاعهم في المركز الرئيسي بالمهندسين
وسمعت من طارق عزب نفسه ولقيت من مزايا المركز انه بيوفرلك محاضرات dvd لو فاتت حصة ولا حاجه لاحسن المحاضرين في المركز .... غير بنك الاسئلة الي قال عليه ... وقال ان وانت خارج لو عاوز المحاضره mp3 مفيش مانع ... وقال انه بيركز علي انه بيجيب محاضرين متخصصين في كل جزئية وبيكون حاصل علي cma وشوفت القاعات عندهم وكانت ممتازة

لما سألت عن طارق عزب ومركزه IPA لناس في نفس مجاله وعنده معرفة شخصية بيه وبمعظم المراكز كان رأيه ( اياك تاخد هناك طارق عزب ممتاز وكل حاجة من يوم ما كان بيشتغل مع فليب ومن ايام شغله في مركز المحاسبات ولو هوه الي كان بيشرح بس المشكله ان 75% من اختياراته للمدرسين خاطئه قال انه كان بيجرب محاضرة في جزئية معينه وكان جايبلهم معيده بتشرحلهم وكانت متعوده علي نظام الجامعه في الشرح وكانت بشعه في توصيل المعلومه .. ( بمعني مش كل الي بيشرح علي مستوي كويس من توصيل المعلومه ولكن علمه ممتاز ,,, وانت تحتاج توصيل المعلومه اكتر من معلوماته الي لا يستطيع توصيلها لك )

هذه معرفتي بهذا المركز الي حد ما اردت ان اشاركها معكم

توقيع : forever

لا يحزنك انك فشلت ما دمت تحاول الوقوف علي قدميك من جديد
forever غير متواجد حالياً رد مع اقتباس
قديم 07-10-2010, 01:54 PM رقم المشاركة : ( 8 )
EMAD HAMDY

شكرا ً يا Forever علي المعلومة دي .. جزاك الله كل خير

قديم 07-13-2010, 07:03 PM رقم المشاركة : ( 9 )
forever
الصورة الرمزية forever

forever is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emad hamdy مشاهدة المشاركة
شكرا ً يا forever علي المعلومة دي .. جزاك الله كل خير
ده اكبر شكر ليك يا عمده علي مجهودك العظيم والي هيبقي اثره علي مدار سنييييين

توقيع : forever

لا يحزنك انك فشلت ما دمت تحاول الوقوف علي قدميك من جديد
forever غير متواجد حالياً رد مع اقتباس
قديم 08-28-2010, 06:17 PM رقم المشاركة : ( 10 )
x.00500

x.00500 is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forever مشاهدة المشاركة
انا روحت لمركز ipa من فترة وحضرت السمينار بتاعهم في المركز الرئيسي بالمهندسين
وسمعت من طارق عزب نفسه ولقيت من مزايا المركز انه بيوفرلك محاضرات dvd لو فاتت حصة ولا حاجه لاحسن المحاضرين في المركز .... غير بنك الاسئلة الي قال عليه ... وقال ان وانت خارج لو عاوز المحاضره mp3 مفيش مانع ... وقال انه بيركز علي انه بيجيب محاضرين متخصصين في كل جزئية وبيكون حاصل علي cma وشوفت القاعات عندهم وكانت ممتازة

لما سألت عن طارق عزب ومركزه ipa لناس في نفس مجاله وعنده معرفة شخصية بيه وبمعظم المراكز كان رأيه ( اياك تاخد هناك طارق عزب ممتاز وكل حاجة من يوم ما كان بيشتغل مع فليب ومن ايام شغله في مركز المحاسبات ولو هوه الي كان بيشرح بس المشكله ان 75% من اختياراته للمدرسين خاطئه قال انه كان بيجرب محاضرة في جزئية معينه وكان جايبلهم معيده بتشرحلهم وكانت متعوده علي نظام الجامعه في الشرح وكانت بشعه في توصيل المعلومه .. ( بمعني مش كل الي بيشرح علي مستوي كويس من توصيل المعلومه ولكن علمه ممتاز ,,, وانت تحتاج توصيل المعلومه اكتر من معلوماته الي لا يستطيع توصيلها لك )

هذه معرفتي بهذا المركز الي حد ما اردت ان اشاركها معكم
[overline]الحاجات دى متوفره فى كل فروعهم ولا فى القاهره بس...؟[/overline]

x.00500 غير متواجد حالياً رد مع اقتباس